Аналітик АМУ про нові можливості та основні виклики ЗУ «Про освіту»

0
20

Під час Національного прес-клубу реформ «Децентралізація: підсумки та досягнення 2017 року, завдання на наступний рік», аналітик АМУ Людмила Мозгова презентувала новації Закону України «Про освіту».

Що змінює для дітей новий закон "Про освіту"
  • Надана можливість здобувати освіту за індивідуальною освітньою траєкторією, шляхом здобуття формальної (за державними освітніми програмами із одержанням документа про здобуті компетентності), інформальної (самоосвіта) та неформальної (здобувається за освітніми програмами та не передбачає одержання документа) освіти.
  • Частково держава перераховуватиме кошти на здобуття загальної середньої освіти у приватних навчальних закладах.
  • З 1 вересня 2018 року запроваджується 12 річне навчання:
  • з 6 років початкова освіта (4 роки),
  • базова середня (5 років),
  • профільна академічна/базова профільна освіта (3 роки).
  • При цьому зменшується кількість років (до 3 років) на здобуття бакалаврського рівня вищої освіти.
  • Запроваджується інститут освітнього омбудсмена, який має забезпечувати права особи на освіту, розглядати порушення таких прав і приймати відповідні рішення.

ЦІКАВО. Відвідування садочка – не є обов’язковим, хоча новий закон і передбачає обов’язкове охоплення дошкільною освітою дітей старшого дошкільного віку (з 5 років). Тут самі батьки можуть обрати форму дошкільної освіти для свого сина чи дочки: дошкільний заклад – державний чи приватний; сім’я, домашнє здобуття дошкільної освіти; індивідуальна робота із педагогом; інше.

Що змінює Закон України "Про освіту" для педагогічних працівників:
  • Керівника школи/гімназії призначатиме засновник або уповноважений ним орган за результатами конкурсного відбору та за контрактом не більш, ніж на 2 строки (12 років), що дозволить оновлювати управлінські кадри.
  • Сам керівник навчального закладу (може на власний розсуд за результатами конкурсного відбору) призначатиме педагогічних працівників.
  • Віднині на педагогів чекає обов’язкова сертифікація (зовнішнє оцінювання компетентності вчителів). Термін дії такого сертифіката — 5 років, і ці 5 років вчитель отримувати щомісяця доплату (20% посадового окладу). Ті, хто успішно пройде сертифікацію, звільняється від атестації.
  • Передбачено збільшення посадового окладу педпрацівника кожної наступної кваліфікаційної категорії на 10%, надбавки за вислугу років:
    • понад 3 роки – 10%,
    • понад 10 років – 20%,
    • понад 20 років – 30%.
  • Самоосвіта. Освітяни зобовязані щорічно планувати час для підвищення своєї кваліфікації (сукупно протягом 5 років – не менше 150 годин).

НОВЕ. Більшість пільг для педагогічних працівників збереглися із попереднього закону. Серед новацій — педагогічний працівник має право один раз на 10 років взяти творчу відпустку строком до 1 року, при цьому йому зараховується стаж роботи.

Для засновників закладів освіти, зокрема органів місцевого самоврядування:
  • Надано право ОМС різних адміністративно-територіальних одиниць приймати спільне рішення щодо організації здобуття початкової, базової та профільної середньої освіти, а також підвезення здобувачів освіти.
  • Мають створювати ресурсні центри з інклюзивної освіти, щоб забезпечити права на фаховий супровід дітей із особливими освітніми потребами.
  • Збережено права засновників на створення, реорганізацію та ліквідацію навчальних закладів, затвердження установчих документів закладів освіти, призначення їх керівників.
  • Органи місцевого самоврядування забезпечують безоплатним гарячим харчуванням лише дітей пільгових категорій, а також забезпечують пільговий проїзд учнів, вихованців і студентів у громадському транспорті.

ВАЖЛИВО. Вперше передбачено можливість надання субвенції з Державного бюджету на розвиток дошкільної та позашкільної освіти, що до цього часу не здійснювалось, а також освіти осіб з особливими освітніми потребами.

 

Для закладів освіти:
  • Закладу освіти відтепер надається фінансова, академічна, організаційна та кадрова автономія.
  • Запроваджується інституційний аудит плановий (раз на 10 років) і позаплановий (за результатом низької якості освітньої діяльності).
  • Нормативно запроваджується можливість усіх закладів освіти надавати платні освітні послуги, інформацію про які вони мають оприлюднювати на офіційному сайті. Поряд із тим зароблені кошти не можуть бути вилучені до місцевого чи Державного бюджетів. Їх спрямування визначатимуть установчі документи закладу освіти.
  • На офіційному сайті закладів освіти відтепер оприлюднюватиметься інформація про заклад, керівника, його заступників, педагогічних працівників, рівень їх освіти та кваліфікації, досвід педагогічної діяльності та інші відомості.
  • Запроваджується громадська акредитація закладу освіти – визнання якості освітньої діяльності закладу освіти з метою формування його позитивного іміджу та репутації, що здійснюється добровільно за запитом закладу освіти.
Для органів управління освітою:
  • Атестація шкіл та інспекції, які проводять управління освіти, скасовуються. З метою контролю за якістю надання освітніх послуг створено нову структуру – Державну службу якості освіти. Вона буде проводити плановий інституційний аудит один раз на 10 років
  • Забезпечують фінансовий контроль за діяльністю закладів освіти.
  • Атестація педагогічних працівників залишається однією з функцій органів управління освітою.
  • Оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти.
  • Забезпечують спільно із засновником доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.

Фахівці Асоціації міст України наголошують, що під час імплементації Закону України “Про освіту” треба  враховувати такі ВИКЛИКИ:

  • Необхідність врахування в фінансових видатках на освіту передбачених у законодавстві соціальних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді.
  • Обмеженість коштів Державного бюджету України на освітні видатки, що, зокрема, згідно з Законом мають також передбачати субвенцію на дошкільну та позашкільну освіту.
  • Потреба унормування повноважень ОМС різних адміністративно-територіальних одиниць у частині фінансових зобов’язань: забезпечення харчування дітей, підвезення здобувачів освіти, а також надання освітніх послуг дітям, які проживають поза межами громад (система освіти на локальному рівні за відсутності цього унормування перейде у міжбюджетні трансферти).
  • Зміна підходів щодо підвищення кваліфікації вчителів у частині не тільки надання їм права обирати заклад, де підвищувати кваліфікацію, а й фінансувати це.

Представників регіональних ЗМІ, присутніх на прес-клубі реформ, цікавила позиція АМУ щодо висновків Венеційської комісії, оприлюднених та пов’язаних із редакцією статті 7 Закону України «Про освіту», що стосується мови освіти. Також детально було обговорено питання кадрової, фінансової, організаційної та академічної автономії закладів освіти. Актуальними були запитання, пов’язані із призначенням керівника закладу освіти, кадровою політикою щодо тих працівників, які мають пенсійний вік і продовжують працювати. Журналістів цікавив перебіг реформи Нової української школи, проблеми органів місцевого самоврядування у галузі освіти, зокрема з питань організації харчування дітей, проведення тендерних процедур на закупівлю продуктів харчування. Крім того, звучали запитання щодо децентралізаційних процесів в освіті. Йшлось про утворення освітніх округів та функціонування опорних шкіл.

Прес-клуб проходив у рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує АМУ за підтримки USAID.