НЕДВИЖИМОСТЬ ЖИТОМИРА

Всемогутня маркіза де Монтеспан

Всемогутня маркіза де Монтеспан

  У художньому зібранні Житомирського краєзнавчого музею привертає  увагу жіночий портрет, який належить майстерні французького художника-портретиста П'єра Міньяра. І не дарма.

 

  Адже це портрет найвідомішої фаворитки короля Людовика XIV -  Франсуази де Рошешуар де Мортемар, маркізи де Монтеспан. Робота потрапила до музею у 1919 р. із націоналізованої художньої колекції барона Івана де Шодуара.

  Маркіза де Монтеспан - найвпливовіша з фавориток Людовика XIV, яка панувала при його дворі більше десяти років. Її, матір сімох дітей короля, називали «істинною королевою Франції». Розумна й освічена, зналася не лише на розкошах, а й на мистецтві. Зокрема, Сен-Сімон, автор докладної хроніки версальських подій, писав, що вона була «центром королівського двору, осередком насолод, удачі, надії та жаху міністрів і військових генералів». Жива, грайлива, манірна, вона чарувала своєю присутністю і рясніла глузливими і колючими дотепами, які не щадили нікого. Франсуаза успадкувала славнозвісну сімейну «дотепність Мортемарів». При цьому вона була прямолінійна і побожна.

  Аристократка була блискучою співбесідницею, намагалася завжди бути в курсі останніх новин, щоб підтримати будь-яку розмову. Не дивно, що дуже швидко вона стала найпопулярнішою жінкою при дворі. Король подарував коханці міні-палац Порцеляновий Тріанон, і виділив їй у Версалі окремі апартаменти - у 20 кімнат на першому поверсі, тоді як у королеви було всього 11 на другому поверсі. Незважаючи на багаті подарунки, мадам де Монтеспан постійно потребувала грошей, оскільки витрачала величезні суми на вбрання, прикраси і була пристрасним гравцем в карти.

  Портрет маркізи - приклад камерного жіночого портрету другої половини XVII століття.

  Французький  художник П'єр Міньяр був "першим живописцем короля", очолював Королівську академію живопису і скульптури. Успіхом користувалися прикрашені жіночі портрети художника, риси яких — це зовнішня елегантність та підкреслена престижність. Міньяра називали «чарівливим портретистом». Вельможні французькі замовники високо цінували вміння художника бездоганно передавати фактуру тканин, мережив, дорогоцінних прикрас та аксесуарів.

  Кодекс честі "порядність чоловіків" вимагав необмеженого поклоніння жінці. Портрет повинен бути пройнятий духом шляхетності та величі, а образ жінки мав з’явитися до глядача у всьому блиску та пишноті, повинен був бути граційним.

  Жести мадам Монтеспан витончені та легкі,  поза невимушена. Портрет має інтимний характер, з якого молода красуня лукаво посміхається, прикриваючи рукою сповзаючу мереживну сорочку.  Аристократка сильно напудрена, у розкішному напудреному парику. Художники розробляли такі прийоми письма, щоб показати на портреті специфічний жіночий шарм. За рахунок холодного колориту образ світської красуні  здається манірним, дещо лукавим, "портретом-маскою". Художник майстерно передає фактуру тканин. В портреті є особлива м'яка живописна трактовка, яка дозволяє живописцю зовсім по новому передати витонченість чуттєвого образу жінки.

  Красива, життєрадісна, грайлива, дотепна. Художник досить точно передав характер фаворитки  короля-сонце.  Саме такою постає перед нами всемогутня маркіза де Монтеспан.

Старший науковий співробітник

художнього відділу  Вікторія Винокурова

Новини Житомира

 

 

Оставить комментарий

Убедитесь, что Вы ввели всю требуемую информацию, в поля, помеченные звёздочкой (*). HTML код не допустим.

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

 

 

 

 

 

 

 

 

marschrut

Погода
Погода в Житомире

влажность:

давление:

ветер:

BP link u

Loading...

Go to top