Житомир – місто з низьким рівнем публічності, але прогрес є

   Протягом останніх п’яти років спостерігається повільне, але стійке зростання рівня прозорості, відкритості та підзвітності українських муніципалітетів. Порівняно з 2013 роком, середній показник публічності міських рад в обласних центрах України зріз на 13% (з 51% до 64%).

 

   Група міст-лідерів, які утримують лідируючі позиції в рейтингу і творять відносний стандарт публічності для решти муніципалітетів, залишається незмінною протягом усього часу дослідження. Сюди належать Івано-Франківськ, Київ, Луцьк, Вінниця, Львів, Чернівці. Натомість найменш повільно впроваджують практики публічності і належного врядування муніципалітети Ужгорода, Одеси, Черкас, Дніпра, Запоріжжя та Житомира.

1 3

  Варто відзначити, що роль і внесок різних суб’єктів владних повноваження у досягнення муніципалітетами вищого рівня публічності є неоднаковою. Депутатський корпус за останні роки продемонстрував значно кращий прогрес у впровадженні принципів публічності (+22%), порівняно з міськими головами (+11%) та виконавчими органами рад (+3%).2 2

  Місто Житомир протягом 2017 року підвищило свій рівень публічності на 5% з 49% (у 2016-му році) до 54% зі 100 можливих, але все ще знаходиться у категорії міст з низьким рівнем публічності, посівши 20-ту позицію між Ужгородом та Запоріжжям (з 24 можливих). Відставання від лідера – Івано-Франківська складає аж 24%! У порівнянні з 2015 роком рейтинг Житомирської міської ради виріс всього на 1%.3 1

  Серед різних суб’єктів місцевого самоврядування, найкращі показники прогресу спостерігаються у міського голови – з 52% у 2016 році до 63% у 2017-му. У порівнянні з попередніми роками, це максимальний результат якого досягав житомирський міський голова (56% було у 2015 році, 44% у 2014 році). Втім, виконавчі органи показали не значний спад з 52% до 50%. Це не вперше коли показники публічності виконавчих органів демонструють регрес – так, у 2016 році результат був 52%, у 2015 році – 68%, а у 2014 році всього 45%. Публічність депутатського корпусу виросла на 7% з 43% до 50%, і це максимальний результат який отримували депутати Житомира – у 2015 році було 36% а в 2014 році 40%.

  Серед ключових проблем публічності Житомира є одночасне функціонування двох веб-сайтів Житомирської міської ради. Так, новий сайт не працює у штатному режимі роботи та не містить ряду необхідної інформації, значна частина розділів не заповнені та не коректно працює пошукова система. Паралельно з цим, частина важливої інформації все ще знаходиться на старій версії, що змушує проводити пошук інформації на обидвох сайтах. На низькому рівні впроваджується політика відкритих даних та звітування про роботу суб’єктів місцевого самоврядування. Не вирішено питання впорядкування Статуту територіальної громади.

Dynamika Index копия 1

Index 2017 копия 1

   map Index 2017 2Показник публічності міського голови у порівнянні з минулорічним виріс на 11% - з 52% до 63%. Це 11 позиція в рейтингу, на якій одночасно перебувають міські голови Краматорська, Кропивницького та Рівного. У 2016 році публічність міського голови була на 17-ій позиції з 22-ох можливих. З провадженням нового сайту Житомирської міської ради, значно підвищилася кількість та якість інформації про служби міського голови і його діяльність, кадрова політика. З’явилась інформація про процедуру запису жителів міста на прийом до міського голови, інформація про помічників та радників міського голови (хоч вона і потребує більш якісного висвітлення). Втім, все ще потребує поліпшення звітування про діяльність міського голови та налагодження якісного функціонування і вичерпного наповнення нового сайту міської ради. Досі не вирішено питання зі Статутом територіальної громади міста. Ніяким чином не впорядковано прийом ініціативних груп (профспілок, релігійних чи громадських об’єднань). На офіційному сайті ради функціонує система пошуку інформації, але вона некоректно працює. Відсутній Стратегічний план сталого розвитку міста.

Dynamika majors копия 1

   Публічність виконавчих органів міської ради, у порівнянні з минулорічним показником, знизилася на 2% - з 52% до 50%. Це 20-та позиція (з 24-х) яку Житомир розділяє з Полтавою та Рівним. Не в повній мірі наявна довідкова інформація (біографічні дані, засоби зв’язку, електронна пошта, години прийому та кабінети, декларації про майно) керівників виконавчих органів. Не в повній мірі наявна інформація щодо керівного складу підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління виконавчих органів. На низькому рівні впорядковано інформацію про комунальне майно, питання землі та благоустрою – відсутній перелік земельних ділянок, що пропонуються під забудову, відсутній перелік об’єктів комунальної власності у форматі відкритих даних, відсутній перелік об’єктів комунальної власності, що перебувають у оренді, відсутній перелік суб’єктів господарювання комунальної власності. В цілому, ніяким чином не впроваджується політика відкритих даних – ані на окремому порталі відкритих даних ані у окремому розділі на сайті міської ради. Незважаючи на якісну роботу ЦНАПу, досі не функціонує його окремий сайт, що не дає можливість мешканцям міста мати «окремий кабінет», який дозволяє отримувати адміністративні послуги та взаємодіяти зі службовцями ради онлайн.

Dynamika vykonavchi organy копия 1

   Депутатський корпус Житомирської міської ради показав стабільний ріст публічності протягом року на 7% - з 43% у 2016 році до 50% у 2017 році, що дозволило Житомиру піднятися з останнього місця в рейтингу. Втім, у порівнянні з іншими містами це дуже низька позиція – 22-га (з 24-х) розділена з Полтавою. Гірший показник лише у депутатів Запоріжжя.

  Досить якісно впорядковано структуру та організацію роботи представницького органу місцевого самоврядування. В повній мірі відображено нормативно правові акти та інші документи. Налагоджено регулярну трансляцію пленарних засідань. Однак, на сайті міської ради не в повній мірі наявна довідкова та контактна інформація про депутатів, біографічні дані, засоби зв’язку, поштові скриньки, адреси та режиму роботи громадських приймалень, сторінки у соціальних мережах. Відсутня інформація про права та обов’язки депутатського корпусу. На сайті міськради відсутня інформація про межі округів та депутатів, які закріплені за відповідними округами. На низькому рівні впорядковано депутатське звітування (у тому числі звіти постійних комісій ради) та участь депутатів у пленарних засіданнях (реєстрація на засіданнях, поіменні голосування, депутатські запити), хоча у міській раді діє електронна система голосування.

Dynamika deputaty копия 1

   Ключові рекомендації для різних суб’єктів місцевого самоврядування полягають у необхідності: провести повне і вичерпне наповнення нового сайту та перенести важливу інформацію зі старого; виробити політику роботи з відкритими даними міста (їх опрацювання та оприлюдненням); в публічний спосіб впорядкувати Стратегію розвитку Житомира та оприлюднити документ на сайті; вдосконалити Статут територіальної громади з врахування законодавчих змін у сфері відкритості та громадської участі, а також актуальних практик запроваджених в інших містах; розмістити на сайті міської ради вичерпну інформацію про депутатський корпус; створити сайт ЦНАПу.

  Аналізуючи практики найбільш публічних міст, ми виявили, що ключовим фактором успіху у забезпеченні належного рівня публічності муніципалітету є не лише впровадження інноваційних практик публічності, але й дисципліноване та послідовне втілення виконавчими органами визначених законом процедур. Так само важливою є якість взаємодії та узгодженості рішень у сфері просування належного врядування між міськими головами й виконавчими органами з одного боку і місцевими депутатами – з іншого.

   Контактна особа: Тарас Чмут, координатор кампанії «Вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування у м. Житомир» – 098 829 62 64.

  Довідково: Індекс публічності – це загальнонаціональна кампанія моніторингу прозорості, відкритості та підзвітності діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Об’єктом моніторингу є міські ради в обласних центрах України. У 2017 році вимірювання здійснювалося також у тимчасово перенесених обласних центрах Донецької та Луганської областей.

  Проект реалізовується уже п’ятий рік поспіль й має на меті оцінити, наскільки публічно приймаються рішення і втілюється в життя політика муніципалітетів, і яким є внесок основних суб’єктів місцевого самоврядування – міського голови, депутатів та виконавчих органів – в цей процес. Система показників Індексу публічності розроблена на основі положень українського законодавства та міжнародних стандартів у сфері публічності муніципальної влади. Результатом проведеної кампанії є публікація щорічного всеукраїнського дослідження – «Індекс публічності місцевого самоврядування 2017. З результатами минулорічних вимірювань можна ознайомитися на сайті www.publicityindex.org.  

 
Авторизуйтесь, чтобы получить возможность оставлять комментарии

ОСТАННІ КОМЕНТАРІ

 

 

 

 

 

 

 

 

Погода
Погода в Житомире

влажность:

давление:

ветер:

Go to top
JSN Time 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework