У Житомирі - комунальна еволюція

  Управителі багатоповерхових будинків, корті з'явилися в Житомирі з 10 червня, як би вони не називалися, більше схожі на ті ж самі жеки (або ВЖРЕПи, як їх називають у Житомирі), ніж на щось інше.

 

  Хоча прийшли дві нові для нас керуючі компанії "нежеківської" закваски: "ДомКом Житомир" і "Полісся" але ні про якісь пільгові кредити, ні про звільнення від податків, ні про фінансове підживлення з Держфонду регіонального розвитку, якими балує держава ОСББ (про це ми розповідали в статті "Плюси ОСББ: заміна вікон та дверей у багатоповерхівці без будь-якої доплати мешканців"), управителі не можуть і мріяти, - розповідає exo.net.ua.

  Мета приватного або комунального підприємства, якими є сім підприємств, що виграли конкурс і взяли в управління 860 житомирських багатоповерхівок, - отримувати прибуток і формувати капітал, займаючись статутною діяльністю. Зауважимо, що в ОСББ такої мети немає - всі зароблені гроші воно повинно вкласти в будинок, який обслуговує.

  Проте деякі перетворення здійснилися. ВЖРЕПів у Житомирі стало менше (відбулися злиття). Може, залишилися найкращі, і мешканці будинків, у яких з'явилися нові управителі, незабаром побачать якісь перетворення у застряглому у 80-х роках минулого століття житомирському житлофонді та оточуючих його прибудинкових територіях?

  Це було одне із запитань, з яким я йшла на інтерв'ю до начальника ВЖРЕПу №9 Михайла Ченкова. Його комунальне підприємство перемогло в конкурсі управителів і поглинуло ВЖРЕП №11 (який зараз ліквідовується).
- Скільки будинків знаходиться в управлінні вашого підприємства з 10 червня?

  - Наше підприємство з 10 червня обслуговує 68 будинків 11-го ВЖРЕПу плюс 62 будинки 9-го ВЖРЕПу, разом - 130. Причому на території 11-го ВЖРЕПу багато одно- і двоповерхових страшненьких будинків, я навіть не очікував. Як на Молдаванці в Одесі... А гарні будинки пішли в ОСББ.

  - Що значить "гарні"?

  - Перш за все в будинку повинно бути не менше 100 квартир, тоді він буде рентабельний. І потрібна людина, яка за невеликі гроші погодиться керувати будинком, а це непроста і невдячна праця.

  - Що дає або може дати укрупнення 9-го ВЖРЕПу?

  - Воно дає, зокрема, зниження адміністративних витрат: замість адміністративних штатів двох підприємств тепер один.

  - Отже, вам дісталися "погані" будинки: зі зношеними водопровідними і електромережами, з дахами, які протікають, з каналізацією, яка регулярно забивається, зі старими вікнами на сходових клітинах. Коли ті, хто живе на території ВЖРЕПу №11, відчують, що дійсно прийшов управитель, який виграв непростий конкурс?

  - Думаю, незабаром. Зокрема погані дахи ми відремонтуємо. Своїми силами поміняємо верхню розводку опалювальних мереж - всі труби на горищах, щоб виключити ситуації, коли з прорваної опалювальної труби на горищі заливає окропом весь будинок. Це першочергові завдання. Однак нас стримує те, що договір з управителем підписується всього на один рік. Якби ми могли планувати на більш тривалі терміни, то, акумулюючи кошти протягом декількох років, пустили б їх на ремонт під'їздів. Цього немає, але ми розраховуємо, що будемо працювати й далі.

  - Але для цього ви повинні сподобатися мешканцям прийнятих в управління будинків! Чим плануєте приваблювати?

  - Мешканці побачать нашу роботу. За нашими правилами, заявки виконуються відразу після їх надходження, а не через добу, три, тиждень. Дахи ми ремонтуємо, мережі, опалювальні й водопровідні - також. Починаємо модернізувати каналізацію, щоб не засмічувалася. Але найголовніша причина проблем з каналізацією - мешканці туди кидають що завгодно. Цього робити не можна. Наші сантехніки вже взяли схеми будинків і вирушили вивчати каналізаційні мережі нових для нас будинків.

  - Тепер щодо штатів: "стабільно п'яні" сантехніки та електрики, які працювали в 11-му ВЖРЕПі, сподіваюся, не перекочували до вас у спадок?

  - Сантехніків з 11-го не взяли нікого. У наших сантехніків та електриків "бригадний підряд" зі своїм фондом заробітної плати. Тобто у них є деяка автономія, можливість раціонально планувати роботу і розставляти працівників по об'єктах. І зарплата при гарній роботі гідна. За 8 років роботи мені вдалося поміняти менталітет співробітників. Вони розуміють, що не місто платить їм зарплату, не уряд, а мешканці підопічних будинків. І від того, якої якості послуги ми будемо надавати, залежатиме бажання людей своєчасно сплачувати квартплату. Якщо подана заявка, вона під контролем і негайно виконується; якщо телефонують і повідомляють, що в такому-то будинку аварія, ми негайно реагуємо. Зауважу, до речі, що наша диспетчерська служба працює цілодобово. 

  - На чому заробляє ваше підприємство, звідки гроші беруться?

  - Гроші беруться тільки від квартплати за тим тарифом, який ми розрахували.

  - Він дуже відрізняється від існуючого?

  - Тариф на поточний рік не виріс. А міняти його ми маємо право тільки рішенням загальних зборів мешканців, так само, як і змінювати перелік комунальних послуг, які ми надаємо, та їх вартість.

  - Давайте поговоримо про прекрасне. Людям подобається, коли з вікна гарний вигляд, коли галявини і живопліт пострижені, коли діти грають на затишному майданчику, а не в пилюці. Але "совковому" жеку все це "до лампочки"! Он у 2-му Житньому провулку сміттєві контейнери стоять просто на тротуарі, бо так зручніше підприємству, яке вивозить сміття, а не людям.

  - Дев’ятому ВЖРЕПу не "до лампочки". У нас немає такого підходу. Не буде цього і на території колишнього 11-го ВЖРЕПу. Щодо прекрасного... На території 9-го ВЖРЕПу асфальтують прибудинкові території. За три роки заасфальтували там, де роками не було асфальтовано. На черзі - територія 11-го ВЖРЕПу.

  - А вікна в під'їздах міняєте?

  - Зараз один меценат хоче поміняти вікна у 8-під'їздному будинку. Це коштує 60 тисяч гривень. Начебто недорого. І поміняти було б ідеально і з точки зору естетики, і з точки зору енергозбереження, і з точки зору простоти обслуговування. Але поки що ми тільки ремонтуємо існуючі вікна. Однак шукаємо грантові програми, які допомогли б вирішити цю проблему не в одному, а в багатьох будинках. При цьому якусь участь у цьому повинні брати і мешканці. Будь-які гранти припускають ініціативу та співфінансування.

  - Що ж, поки що можу сказати так: Ченков хороший керівник і приємний співрозмовник, але де ж реформа?

  - У будь-якій реформі головне - це людина, яка вміє її організувати і готова просувати. Організували ви ОСББ, але помилилися з лідером, і воно не буде працювати. Визначилися з "правильним" управителем, і він потягне, як локомотив. А не потягне - у вас, мешканців багатоповерхового будинку, є право найняти собі іншого. Тобто утворюється ринок. А це, безумовно, реформа. Але якщо відразу розвалити все і починати з нуля - це дуже небезпечно...

  ***
  Узагальнити сказане управителем автор попросила заступника міського голови Житомира Сергія Кондратюка. Ось що він сказав:

  - Почнемо з того, що в травні 2015 року було прийнято Закон "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку". Закон дає право самим мешканцям будинку взяти його в своє управління або найняти управителя. За два з половиною роки частина жителів житомирських багатоповерхівок створили ОСББ (їх зараз 339) або визначилися з управителями (таких будинків 275). Але жителі 860-ти будинків так і не визначилися, як і хто буде керувати їхніми будинками. Тому ми самі вирішили провести конкурс. У результаті до нас прийшли нові керуючі компанії "Полісся" і "ДомКом Житомир". Зберегли статус-кво приватний ВЖРЕП №8, керуюча компанія "Коменерго". З "колишніх" комунальних ВЖРЕПів у нас пройшли конкурс тільки 5-й і 9-й. Зараз "умови гри" визначено, але тільки на один рік. Тому ті будинки, яким визначила управителів міськрада, у жодному разі не потрапили в кабалу. Відповідно до закону, якщо керуюча компанія не забезпечує обумовленої якості послуг, виставляє непомірні тарифи, мешканці будинків мають повне право, попередивши управителя за два місяці, самостійно знайти собі іншу керуючу компанію або створити ОСББ. Держава забезпечила умови для створення ринку житлових послуг. А я зі свого боку бажаю житомирянам, які мешкають у багатоквартирних будинках, відчути себе господарями свого будинку і брати на себе сміливість самостійно визначати, як керувати ним і прибудинковою територією. Всі законодавчі важелі у них є. Ми також надамо будь-яке сприяння.

   ***
  Варто зауважити на завершення, що у Новограді-Волинському з жеками попрощалися ще в 2007-му. З ініціативи "зверху" було переформатовано всі жеки в ОСББ. Причому в такі об'єднання входили цілими кварталами, а не окремими будинками. Ставши неприбутковими підприємствами, новоград-волинські ОСББ отримали право не платити ні податок на прибуток (оскільки його немає і бути не повинно), ні податок на додану вартість. На цьому навіть без бюджетних вливань заощадили колосальні суми, на які відремонтували (і продовжують ремонтувати) житловий фонд. У Житомирі тоді вирішили "владу не вживати"... І не вживали до прийняття останніх поправок до Закону "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку", які набрали чинності 10 червня цього року.

Юлія Мельничук, exo.net.ua

 

 

Авторизуйтесь, чтобы получить возможность оставлять комментарии

ОСТАННІ КОМЕНТАРІ

 

 

 

 

 

 

 

 

Погода
Погода в Житомире

влажность:

давление:

ветер:

Go to top
JSN Time 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework