Одна із найбагатших землячок не збирається залишати Україну

  Філя Іванівна Жебровська народилася на Житомирщині в селі Немиринці. Відома бізнесвумен Житомирщини є сестрою Павла Жебрівського.

   Цього літа Філя Жебрівська, яка 22 роки керувала фармацевтичною компанією “Фармак”, залишила свою посаду, очоливши наглядову раду підприємства. 

  Призначивши на посаду виконавчого директора досвідченого європейського топ-менеджера, Філя Іванівна продовжує активно брати участь у житті компанії, будувати стратегічні плани. 

  Вона впевнена, що українці повинні пишатися своєю країною, і робить усе для того, щоб “Фармак” був предметом гордості.

  Компанію засновано в 1925 р. “Фармак” декілька років поспіль утримує лідерські позиції на українському фармацевтичному ринку. Компанія посідає третє місце на ринку Узбекистану, 10-е — на ринку Киргизії. Планує увійти в Топ-20 виробників ліків в Європі. Задля цього в 2016 р. була придбана компанія в Польщі. За останні сім років компанія інвестувала у свій розвиток понад 2,3 млрд грн.

  — Чому ви свого часу, в 1995 р., вирішили очолити фармацевтичний завод? Як проходило становлення бізнесу?
  — На підприємстві я вже 38-й рік. І коли повертаєшся подумки на 22 роки назад, у часи, коли я очолила компанію, розумієш, що це великий шлях. Згадати є про що. Оптимісти багато що змінюють і в бізнесі, і в державі.

  Як сталося, що я, економіст, очолила фармацевтичне підприємство? Це була воля акціонерів. У 1994 р. акціонери повністю викупили акції в держави та заснували відкрите акціонерне товариство.

  Приблизно тисяча людей, не працівників компанії, вклали свої ваучери в підприємство. До сьогодні ці люди є нашими акціонерами й отримують невеличку частку прибутку у вигляді дивідендів, яку ми виплачуємо.

  В 1995 р., у часи становлення, розбудови держави, бізнесів, ми опинилися в ситуації, коли вже не було планової економіки, а замість неї ніхто нічого не запропонував. 

  Тоді більшість акціонерів проголосували за те, щоб я, маючи економічну освіту, очолила підприємство. Зрозуміло, що це був ризик, адже я не була фармацевтом, виробничником. Але водночас і мені тепер не соромно подивитися їм у вічі, і акціонери задоволені тим, що свого часу обрали такого керівника.

  — Що вдалося змінити?
  — Мабуть, вдалося переконати співробітників, що колектив мусить розвиватися, мусять бути інвестиції і програма дій. Тоді в країні був дефіцит ліків, і треба було виводити нові препарати на ринок. І все це ми робили.

  Створювали спочатку виробництво на базі наших субстанцій, потім закуповували їх в інших краї­нах. 22 роки минули, як один день. Ми збільшили обсяги виробництва, стали лідером на фармацевтичному ринку України не тільки серед вітчизняних компаній, але й серед усіх його гравців.

  “Фармак” має чітку спеціалізацію виробництва лікарських засобів, зокрема, ми виробник #1 в Україні препаратів для лікування цукрового діабету. Ми ефективні гравці в сегменті кардіології, неврології та інших напрямах.

  Це дає змогу бути впевненими та планувати своє майбутнє.

  — Що стимулювало розвиток?
  — Розвиток був би неможливим без значних інвестицій. І наш бізнес генерує великі інвестиції. Пам’ятаю 2006 р., коли в нас був план інвестувати у виробництво стерильних лікарських засобів, яке вимагало асептичних умов.

  Це дуже дороге виробництво, і ми вирішили взяти перший кредит у ЄБРР. Довелося багато що змінювати: ми провели аудит за допомогою “великої четвірки”, залучили консалтингові послуги, які мали допомогти реформувати бізнес-процеси в компанії, змусити йти європейським шляхом.

  Європейський шлях — це означає не перенести виробництво в Європу, а зробити центр Всесвіту тут, в Україні. Це важливо для молоді, яка приходить на виробництво й мусить бачити своє майбутнє тут, в Україні. Адже в нашій компанії одна із найкращих наукових лабораторій, які є у фармацевтичному бізнесі України.

  Ми долучилися до такого інноваційного й наукового потенціалу, як біотехнології. Якщо кілька років тому я могла говорити тільки про трансфер технологій, про інвестиції у виробництво готових лікарських засобів, то зараз ми створюємо лабораторію біотехнологічного синтезу.

  І це також резерв для того, щоб українські молоді вчені могли себе реалізовувати в Україні. Це, мабуть, була основна моя місія, від втілення якої в життя я отримую велике задоволення.

  — Які періоди були найскладнішими?
  — Звичайно, у бізнесі це кризи. Криза 1998 р., яка девальвувала гривню. Це обумовило зниження платоспроможності нашого населення. На жаль, в Україні понад 80% ліків люди купують за власні кошти. Криза стала гальмом для інвестицій і розвитку підприємства.

  Не меншою була криза 2008 р. Світова криза — це одразу недовіра до країн, які мають нестабільну валюту. Страждали наші відносини з постачальниками, а в нас понад 50% закордонних постачальників.

  Якщо згадати, що у 1998 р. $1 коштував 1,78 грн., а зараз — майже 27 грн., розумієш, яка це відстань не тільки в девальвації національної валюти, але й у підходах до бізнесу.

  Адже обладнання коштувало сотні тисяч євро і тоді, у 1998 р., і сьогодні… То скільки цієї гривні потрібно заробити, щоб інвестувати в обладнання? Це було дуже важко. Але ми завжди рухалися в напрямку розвит­ку бізнесу.

  Зараз усі 19 технологічних ліній, які працюють у компанії, сертифіковані за європейськими стандартами випуску лікарських засобів GMP.

  Ми дуже пишаємося, що попри такі великі потрясіння, які були в економіці нашої держави, ми гідно вистояли, а головне — не зупиняли інноваційну діяльність. Було розуміння: якщо затримаємося на один крок — на п’ять повернемося назад. Тому, попри все, ми йшли шляхом інтенсивного розвитку компанії.

  — Що вас мотивує залишатися в Україні?
  — Я завжди кажу, що там, де закопано нашу пуповину, ми мусимо бути сильними, мусимо думати про це місце, мусимо його розвивати. Якщо хтось робить інакше, я цього не розумію.

  Коли говорю про компанію, то хочу, щоб Україна була центром її розвит­ку. Але ми розвиваємо експортну політику, виходимо на європейські та інші ринки. Тому що за такої девальвації тільки експорт допомагає заробляти та інвестувати в розвиток.

  Хочемо довести частку зовнішньої торгівлі в нашому обсязі реалізації ліків до 40%.

  Так, “Фармак” стає сильнішим, заробляє довіру не тільки українців, але й населення тих держав, де ми присутні. Компанія посідає 3-є місце на ринку Узбекистану, 10-е — на ринку Киргизії.

  Поки ми не входимо до Топ-20 в Європі, але такий план у нас є, і ми рухаємось у цьому напрямку.

  В 2016 р. ми прид­бали компанію в Польщі, нарощуємо там маркетингові зусилля. Європейський фармацевтичний ринок вкрай конкурентний, і зай­няти там якесь місце дуже нелегко. Але я впевнена, що ті кроки, які ми робимо, принесуть успіх.

  — Якими ви бачите свій бізнес і Україну через п’ять років?
  — Не плануємо зупинятися в розвитку. Криза 2014-2017 рр. нас сильно відкинула назад. Але вже наступного року вийдемо на рівень 2013 р. І навіть за песимістичних прогнозів щодо курсу валюти ми плануємо у 2022 р. мати обсяг продажу в межах $450-500 млн (зараз — $207-210 млн).

  Взагалі потрібно змінити у країні ставлення до вітчизняного виробника. Часто чуємо: “Зроблено в Німеччині”, “швейцарська якість” тощо. Вибачте, а що з українською якістю? Чому не пропагуємо, що українське — це найкраще.

  Ми мусимо підвести голову та показати, що українці можуть робити якісні й доступні ліки, що українці готові працювати. Я своїм працівникам кажу: якщо ви можете цю таблетку дати своїм дітям, тоді спокійно підписуйте сертифікат із якості. Лише так можемо змінити ставлення людей.

  БІЗНЕС святкує 25-річчя, і я хочу побажати, щоб ви висвітлювали більше позитиву, більше пропагували вдалі бізнес-практики, спрямовані на розвиток. Досить негативу: хтось вкрав, хтось відправив в офшори…

  Хай краще знають про тих, хто створив робочі місця. Коли більш ніж 50% товарів у країні будуть вітчизняними — то й наша економіка буде сильнішою, і ми з вами будемо іншими.

Джерело: business.ua

Прочитано 1512 раз

Последнее изменение Вторник, 28/11/2017

Авторизуйтесь, чтобы получить возможность оставлять комментарии

ОСТАННІ КОМЕНТАРІ

 

 

 

 

 

 

 

 

Погода
Погода в Житомире

влажность:

давление:

ветер:

Go to top
JSN Time 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework