Чи був Тарас Шевченко в Брусилові?
З літопису життя і творчості Т. Шевченка можна довідатись, що великий український поет побував в різні часи в багатьох місцях України. І тут, а не тільки в творчості, він став прикладом для письменників і художників на всі часи, зразком єднання з народними масами.
У цій статі ми поставили за мету довести, що Шевченко перебував у самому Брусилові в останніх числах жовтня 1846 року.
Багато подорожей Шевченка називають «археологічними». Відомо, що остання археологічна подорож Шевченка тривала в межах 21 вересня – 29 жовтня 1846 року на Поділлі, Волині і Київщині. 2 і 3 жовтня ми знаходимо Шевченка в Камянець-Подільську, незабаром він виїжджає для змалювання Почаївської лаври і перебуває там принаймні до 20 жовтня.
Останню декаду жовтня Шевченко приділив подорожі з Почаєва до Києва через Кременець, Дубно, Острог, Корець, Новоград-Волинський і Житомир.
Офіційно на Шевченка-археолога покладено було зібрати фольклорний матеріал, оглянути визначні урочища та могили і зробити ескізи з них, зібрати, де можна, давні акти і грамоти і, нарешті, змалювати в акварелі Почаївську лавру.
Речовими наслідкам подорожі Шевченка 1846 р. залишився його альбом з піснями, а художнє осмислення баченого ті вивченого кожний читач може знайти у двох творах Шевченка – поемі «Варнак» та однойменній повісті, які по суті становлять одну величну епопею боротьби закріпаченого селянства проти ненависного панства. «Я різав все, що паном звалось» — заявляє і чинить народний месник Варнак, один з-над р. Ікви, другий з-над р. Стирі.
Відчуваємо, що обидва твори Шевченка пронизані колізіями боротьби історичного Кармелюка. Вони безумовно ввібрали у себе окремі елементи з «Пісні про Кармелюка», записаної поетом в Кам?янці-Подільську.
На Київщині Шевченка здавна цікавили пісні про Бондаренка і сама історична постать північного ватажка «Коліївщини», революційного руху кріпаків на Правобережній Україні.
Отже, по дорозі з Житомира на Київ у Шевченка була щаслива нагода ще ближче ознайомитись з піснями та народними переказами про Івана Бондаренка.
З Житомира на Київ за 40-х років XIX ст. вело дві дороги: одна – поштова, новіша, через Студеницю, Радомишль, Раковичі, Рожев, Мотижин і Білогородку, друга – воєнна –»старий шлях» через Студеницю, Коростишів, Привороття, Брусилів, Грузьку, Бишів і Білогородку.
Про останню, воєнну дорогу Фундуклей, київський губернатор, писав у ті самі 40 роки: «Крім важливості її в воєнному відношенні, вона має значення також і для торгівлі. Всі проїжджаючі не на поштових конях у Житомир звичайно направляються цією дорогою для скорочення шляху і для уникнення великих пісків під Радомишлем».
Уже одна ця обставина могла становити достатній мотив для Шевченка, що поспішав до Києва, обрати другий тракт, — через Брусилів. Та були і значно значніші мотиви у Шевченка обрати саме другу дорогу з Житомира на Київ.
За народними переказами і піснями про Бондаренка, записаними поетом ще в 1843 р. в околицях Вишгорода, на північ від Києва, Шевченкові відомо було, що Бондаренко походив з кріпаків с. Грузької, що там жила його мати, що діяв Бондаренків гайдамацький загін в Бишеві, що розгромлено цей загін в Макарові, а самого Бондаренка страчено в Чорнобилі.
За час співробітництва Шевченка в київській Археологічній комісії йому могли бути відомі вже з документів і такі факти, що центром гайдамацького руху 1768 р. на півночі Київщини став Брусилів, що правою рукою Івана Бондаренка був Корній Москаленко, походженням, як гадають, з села Осівці, що вони разом з загоном козаків в’їхали в Брусилів з боку с. Дідівщини і «покаравши» тут, у Брусилові шляхту і рандарів та поповнивши свої ряди Брусиловськими кріпаками і міщанами-ремісниками, направилися в Грузьку, а потім у Бишів, Копилів, Рожев, Макарів, Андріївну.
Рух цей кріпаків набрав таких розмірів, що викликав занепокоєння польського уряду і сейму.
Є ще й третя вказівка, що Шевченкова дорога з Житомира на Київ лежала через Брусилів і Бишів. Це «Пісня про Бондаренка» з Шевченкового альбому 1864 р., записана десь по цій саме дорозі.
Я. Галайчук, zhitomir.vv.si
Последнее изменение Среда, 22/02/2017