Дороги будують, щоб по них їздили
Лісові дороги будувалися за всіх часів ведення лісового господарства. Щоправда, у час відродження українського села та урбанізації міст, на фоні тодішнього будівництва доріг місцевого та загальнодержавного значення — лісові дороги були мало помітні.
Сьогодні ж, коли українське транспортне сполучення, м’яко кажучи залишає бажати кращого, лісова дорога часто буває набагато кращою. І це цілком зрозуміло, адже добрий господар завжди знає, що потрібно для вдалого господарювання.
Не втрачає своєї актуальності будівництво лісових доріг і в нинішній час. Адже функціонально вони виконують багато завдань. Для лісових підприємств лісові дороги лишаються тим вкрай важливим і невід’ємним ланцюжком у веденні господарської діяльності, який суттєво покращує можливість проведення як протипожежних та лісоохоронних заходів, так і доступ до лісосічного фонду, що в рази зменшує і витрати, і час на транспортування продукції. При цьому не зменшується їхнє соціальне значення. Адже у багатьох випадках лісові дороги слугують місцевим мешканцям, скорочуючи шлях сполучення між селами, а то й цілими районами у три-чотири рази.
Будівництво лісових доріг, їх ремонт та утримання займають чільне місце і в діяльності державного підприємства «Новоград-Волинське ДЛМГ». Для цього в лісгоспі функціонує бригада з цілим «арсеналом» спецтехніки (екскаватори, бульдозери, грейдери та самоскиди). До 2010 року лісівники користувалися тими дорогами, що вже були в лісі. Проте, коли лісові масиви почали досягати віку стиглості, а відповідно — відводитися для рубання, доступ до них був обмежений. Саму у цей час почалася активізація в побудові нових дорожніх полотен, що як ті артерії в людському організмі, забезпечують повноцінне функціонування.
На сьогодні протяжність внутрішньогосподарських доріг лісгоспу, враховуючи всі типи — капітальні, покращені, грунтові тощо — складає понад 380 км., з них побудованих капітальних із твердим покриття, починаючи з кінця 2010 року, — понад 24 км., а витрати на них сягнули близько 8 млн. грн. Погодьтеся, сума це немала. А ще не варто забувати, що у міру необхідності тут постійно проводяться роботи з їхнього утримання в належному стані. Проте, ці затрати себе виправдовують, — пояснюють у лісгоспі. Це підтверджують виробничі показники, які сьогодні дають можливість керівництву лісгоспу повністю виконувати свої зобов’язання. А це, в першу чергу — достойна, і що не мало важливо, вчасна заробітна плата колективу, який налічує близько 700 чоловік. А також сплата податків та внесків до бюджетів усіх рівнів.
Варто відзначити, що ДП «Новоград-Волинське ДЛМГ» є сумлінним платником і входить до десятки кращих платників податків району. Так, за 2017 рік до державного бюджету підприємство сплатило 17 млн. 233 тис. грн., ще майже стільки — 17 млн. 630 тис. грн. — до місцевого (див. табл. в розрізі громад). Крім того, сплачено в соціальні фонди єдиного соціального внеску —16 млн. 208 тис. грн. А загалом до зведеного бюджету та ЄСВ — 51 млн. 071 тис. грн. А це пенсії, заробітні плати освітянам, медикам, соціальній сфері, утримання армії та бюджетних установ.
Сільради (ОТГ), місто |
Збір за використання ліс.ресурсів |
Збір за побічне лісове користування |
Плата за землю |
Податок на нерухоме майно |
ПДФО |
Всього |
Варварівська (Ємільчинський р-н) |
203674 |
14468 |
218142 |
|||
Великоцвілянська (Ємільчинський р-н) |
89888 |
8499 |
98387 |
|||
Великомолодьківська |
51048 |
17596 |
68644 |
|||
Дідовицька |
69182 |
39165 |
108347 |
|||
Жолобненська |
8793 |
5001 |
13794 |
|||
Колодянська |
5533 |
4692 |
10225 |
|||
м.Новоград-Волинський |
49777 |
243225 |
12738 |
6551988 |
6857728 |
|
Майстрівська |
136187 |
25993 |
2226 |
3058752 |
3223158 |
|
Новороманівська |
44181 |
2130 |
46311 |
|||
ОТГ Дубрівська(Баранівський р-н) |
69742 |
6791 |
76533 |
|||
ОТГ Чижівська |
1702979 |
27008 |
359265 |
12215 |
2252622 |
4354089 |
Пилиповецька |
267035 |
24600 |
39546 |
6750 |
618547 |
956478 |
Пищівська |
224611 |
9000 |
69275 |
1660 |
673124 |
977670 |
Повчинська |
93785 |
30439 |
124224 |
|||
Рихальська (Ємільчинський р-н) |
170504 |
10558 |
181062 |
|||
Сербівська (Ємільчинський р-н) |
232431 |
13830 |
246261 |
|||
Стріївська |
23437 |
528 |
23965 |
|||
Суслівська |
88423 |
8890 |
97313 |
|||
Суховільська |
241055 |
34350 |
70098 |
345513 |
||
Токарівська |
55373 |
10280 |
3206 |
68859 |
||
Федорівська |
98176 |
15363 |
113539 |
|||
Яруньська |
173032 |
36140 |
355 |
516376 |
725903 |
|
4098846 |
94958 |
1031772 |
39150 |
13671409 |
18936135 |
Примітка : ПДФО (податок на прибуток) направляється :
- 60 % органи місцевого самоврядування (район, місто, ОТГ);
- 15 % - в обласний бюджет;
- 25 % - в державний бюджет.
Ці цифри яскраво свідчить про те, що галузь лісового господарства попри усі намагання її розвалити, а вірніше — приватизувати, — сьогодні лишається тим надійним плечем для держави, яка спроможна не лише заробляти на себе, а й забезпечувати частину державних потреб, — (бо добре відомо, що попри статусу «державна» ніякої підтримки з боку держави вона не отримує).
Тим не менше знаходяться охочі висловлювати своє невдоволення в бік діяльності лісівників. І не лише з приводу вирубування лісів. Досить часто нарікання можна почути щодо транспортування продукції лісу по дорогах загального призначення, або території тієї чи іншої громади (села). Особливий подив викликає, коли це звучить з вуст сільських очільників. Звісно, зона діяльності лісгоспу розповсюджується майже на 65% території району. І обійтися лише лісовими дорогами тут не вийде. І в період бездоріжжя (після дощу, чи у після зимовий період) створюються певні незручності, але з настанням сприятливої погоди ці недоліки лісівники завжди готові усунути. І — роблять це! Досить часто — на прохання тих же сільських голів. Проте, хочеться запитати, якщо невдоволення викликає «розбиття дороги», то чи з таким же невдоволенням сільські голови отримують податки та попенну плату, що сплачується лісгоспами до сільських бюджетів за ведення лісового господарства на їхніх територіях? І чи не вистачає цих надходжень, щоб час від часу їх спрямовувати на ремонт своїх доріг?! Адже дороги будують для того, щоб по них їздити.
Діана Городецька, Фото з архіву лісгоспу